کتاب

عکس: خوراک

شاید بخواهید همیشه جدیدترین مطالب چند وبلاگ بخصوص را بخوانید و یا از آخرین اخبار روز مطلع باشید. برای این کار مجبورید هر روز از همه این وبلاگ‌ها و سایت‌های خبری بازدید کنید. این کار چندان ساده نیست و وقت‌گیر است. شما باید هر روز زمان زیادی در انتظار باز شدن صفحات اینترنتی بنشینید و تازه اصلا معلوم هم نیست که وبلاگ مورد نظر شما به‌روز شده باشد!

Feed (به فارسی: خوراک) دقیقا چیزی است که به کار شما می‌آید. به کمک خوراک، مرور مطالب تازه سایت‌ها و وبلاگ‌ها بسیار ساده می‌شود.

خیلی‌ها تا اسم Feed به گوششان می‌خورد، با خودشان فکر می‌کنند که کار کردن با آن، فقط به درد خوره‌های رایانه می‌خورد و بس؛ در صورتی که هر کس به تناسب نیاز خود می‌تواند از این فناوری بهره ببرد.

اما Feed چیست؟

اگر نشان و اضافات گرافیکی و تبلیغات هر سایت را حذف کنیم و فقط مطالب جدیدش را باقی بگذاریم، چیزی که باقی می‌ماند، همان Feed سایت است.

و هر وقت که مطلب جدیدی روی سایت مورد نظرتان قرار بگیرد، این مطلب در Feed آن سایت قرار می‌گیرد و می‌توانید به سرعت از آن مطلع شوید.

خوب چطور از آن استفاده کنیم؟

به یک Feed و برنامه‌ای برای خواندن آن احتیاج دارید.

گام اول: آماده کردن برنامه

می‌توانید برنامه‌ای روی رایانه‌تان نصب کنید یا اینکه از برنامه‌های تحت وب استفاده کنید.

پیشنهاد من استفاده از برنامه‌های تحت وب است. یکی از مزیتهایش این است که هرجا به اینترنت دسترسی داشته باشید می‌توانید بدون دردسر و به راحتی به مطالعه آخرین اخبار بپردازید. دیگر اینکه، در زمان صرفه‌جویی می‌کنید؛ چون بعد از نصب نرم‌افزار روی رایانه‌تان باید هر بار که به اینترنت وصل می‌شوید مدتی منتظر بمانید تا نرم‌افزار اخبار جدید را دریافت کند؛ اما برنامه‌های تحت وب این کار را حتی وقتی که وارد برنامه نشده‌اید برایتان انجام می‌دهند و لازم نیست شما منتظر اخبار بمانید بلکه خبرها در انتظار شما هستند!

برنامه‌های تحت وب مختلفی وجود دارد که از جمله آنها InoReader است. در اینجا کمی در مورد کار با InoReader توضیح می‌دهم.

بعد از اینکه وارد سایت InoReader.com شدید، به یک شناسه و رمز عبور برای استفاده از سایت نیاز دارید.

عکس: صفحه اصلی سایت InoReader

اینجا دو راه دارید:

  1. می‌توانید با شناسه و رمز ایمیل گوگل وارد شوید که در این صورت باید روی دکمه Google در پایین صفحه کلیک کنید و سپس به سایت گوگل می‌روید تا نام کاربری و رمز ورودتان را بنویسید. بعد از اینکه روی Sign in کلیک کردید دوباره به InoReader برمی‌گردید و می‌توانید کارتان را شروع کنید.
  2. راه دیگر این است که یک حساب کاربری مخصوص این سایت برای خود بسازید. با کلیک روی create a free account مطابق شکل زیر به ترتیب نشانی ایمیل و نامتان را بنویسید و رمزی هم برای ورود به سایت در قسمت سوم تعیین کنید:

عکس: ثبت نام در InoReader

بعد از اینکه روی Create Account کلیک کنید حساب کاربری شما در این سایت ساخته شده و خودکار وارد می‌شوید. تنها کاری که مانده این است که به ایمیلتان بروید و روی پیوند فعال‌سازی کلیک کنید. چیزی شبیه به این شکل:

عکس: تایید نشانی ایمیل

در نتیجه حساب کاربریتان فعال می‌شود.

در نهایت این صفحه اصلی برنامه است:

عکس: صفحه اصلی

که البته هنوز چیزی برای خواندن نداریم. در مرحله بعدی باید سایت‌های مورد نظرمان را به برنامه اضافه کنیم.

گام دوم: پیدا کردن نشانی خوراک سایت مورد نظر

در این وبلاگ پایین صفحه این شکل را می‌بینید: عکس: آیکون RSS 

شکل‌های مختلفی برای نشان دادن خوراک در صفحات سایتها استفاده می‌شود. چند نمونه

کافی است تا روی آن کلیک کنید و نشانی صفحه‌ای را که باز می‌شود بردارید:

عکس: نشانی خوراک

حالا به InoReader برمی‌گردیم و روی علامت عکس: علامت بعلاوه کلیک می‌کنیم و در جعبه متنی روبروی آن، نشانی‌ای را که کپی کرده بودیم، وارد می‌کنیم و دوباره روی عکس: علامت بعلاوه کلیک می‌کنیم. بعد از چند لحظه در صورتی که نشانی وارد شده درست باشد، در زیر قسمت Subscriptions خوراک وبلاگ نشان داده می‌شود. از این به بعد ‌اگر مطلب جدیدی روی وبلاگ قرار بگیرد از آن مطلع خواهید شد. در واقع شما مشترک مطالب وبلاگ شده‌اید!

همچنین می‌توانید خوراک‌های مختلف را دسته‌بندی کنید و هر کدام را در پوشه مخصوص قرار دهید.

نظرات  (۰)

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">